Op de eerste dag van de Dutch Media Week opende officieel de Media Innovation Hub op het Media Park in Hilversum. De openingshandeling was in stijl: driedimensionale avatar Digital Sue hield dankzij Artificial Intelligence een inspirerende openingsspeech. Bedrijven, overheden en onderwijs vormen een levendige community binnen de Media Innovation Hub. Op deze plek worden media-innovaties als Artifical Intelligence-concepten klaargestoomd voor de markt.
De Media Innovation Hub is een initiatief van de gemeente Hilversum, de Regionale Ontwikkelings Maatschappij Regio Utrecht (ROM), Beeld & Geluid, Studio XNL, Metaverse Werkplaats, de Nederlandse Vereniging voor Content Producenten en VodafoneZiggo. Al deze partners gaan binnen de Hub samenwerken aan innovaties op gebied van kunstmatige intelligentie, virtual reality, 5G-toepassingen en virtuele producties. Hiervoor is geen betere locatie te bedenken dan in het hart van Europa’s grootste mediacluster – het Hilversumse Media Park.
Campus
Het Media Park groeit steeds meer uit tot een campus voor initiatieven als de Media Innovation Hub. Dit is een ontwikkeling aangejaagd door een groot aantal bedrijven, de eigenaar van het Media Park en de gemeente Hilversum. De Media Innovation Hub zal zich met name richten op de groei van innovatieve content voor media, entertainment en gaming.
Werelden ontmoeten elkaar
Het mediagebruik neemt alsmaar toe en er zijn steeds meer verschillende vormen om media te beleven. Waar bedrijven zoeken naar nieuwe innovaties en nieuwe producten, zorgen onderwijsinstellingen voor de noodzakelijke nieuwe kennis voor het ontwikkelen van nieuwe vormen van content. Binnen de Media Innovation Hub ontmoeten beide werelden elkaar. Ook bezoekers van Beeld & Geluid kunnen straks kennismaken met veelbelovende toepassingen die voortkomen uit de Media Innovation Hub.
Eppo van Nispen tot Sevenaer van Beeld & Geluid zegt daarover: “De Media Innovation Hub is een prachtige aanvulling op het Media Park. Als Beeld & Geluid laten wij niet alleen de media van vroeger en nu zien maar zijn ook bezig met die van de toekomst. Met de Media Innovation Hub kunnen wij onze honderdduizenden bezoekers niet alleen letterlijk laten zien hoe die toekomst er uit ziet, maar ze er ook nog mee laten spelen.“
Fleur van Beem van VodafoneZiggo geeft aan: “Deze ontwikkelingen staan aan de basis van nieuwe vormen van content consumeren. Samen met alle partners willen wij de mensen thuis verwonderen en hen de magie van entertainment echt laten ervaren”.
Samenwerken
Op het Media Park is een aantal mediaspelers van wereldklasse gehuisvest. Met de mix van onderwijs, innovatief MKB en een programma om innovaties klaar te stomen voor de markt verwacht de Media Innovation Hub een stevige basis neer te zetten voor de toekomst. Zo zijn hier de komende jaren allerlei initiatieven om start-ups en scale-ups te helpen uitgroeien.
Mediawethouder van Hilversum Karin Walters benadrukt: “De Nederlandse media industrie heeft een internationaal sterke positie. Die kan zij behouden door te blijven vernieuwen. Het starten van de Campusorganisatie op het Media Park waarin de samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en gemeente wordt geborgd is daarvoor een belangrijke stap. De Media Innovation Hub is een perfect voorbeeld waar die samenwerking toe kan leiden. Ik doe dan ook een oproep aan de media bedrijven om zich hierbij aan te sluiten!”.