Tijdens de Canal Parade op zaterdag 6 augustus toont Vodafone met de ‘Real Models’-campagne realistische rolmodellen in het straatbeeld van Amsterdam. Bezoekers van de Pride kunnen namelijk zelf model staan in deze campagne. De campagnebeelden zijn direct zichtbaar op 106 digitale schermen door de stad. Het doel is om zo een breed en divers palet aan LHBTIQ+-rolmodellen neer te zetten.
Rolmodellen kunnen een positieve en inspirerende invloed hebben op ieders ontwikkeling. LHBTIQ+-jongeren treffen in hun directe omgeving vaak minder rolmodellen waarmee ze zich kunnen identificeren. Het merendeel van deze jongeren haalt hun rolmodel uit de media. Een brede en herkenbare representatie in de media zonder stereotypes is daarom van belang.
Realistische rolmodellen
Tijdens de Utrecht Pride dit jaar deelden reeds 600 bezoekers hun foto en verhaal over ‘wat vrijheid voor hen betekent’. Nu zijn de Pride-bezoekers van Amsterdam aan de beurt om hun eigen campagnebeeld maken. Dit kan in de speciaal daarvoor ontworpen photobooth op de Westermarkt. De foto’s, inclusief quotes, zijn direct zichtbaar via digitale schermen in de stad. Hiermee worden zij onderdeel van de actie ‘Real Models’.
Eigen medewerkers als rolmodel
De eerste trotse rolmodellen op de campagnebeelden zijn onderdeel van het medewerkersnetwerk Queers Connected van VodafoneZiggo. “Met Queers Connected creëren we een open en veilige werkomgeving voor LHBTIQ+-collega’s”, aldus Steven Kroon, voorzitter van het Queers Connected netwerk. “Eerder tijdens de Utrecht Canal Pride haalden we authentieke verhalen op van de LHBTIQ+-community en portretteerden we hen als echte rolmodellen in de stad. Ik kijk er naar uit om in Amsterdam hetzelfde te doen. Wij weten maar al te goed hoe bevrijdend het voelt om jezelf te kunnen zijn en hoe belangrijk het is om anderen in de community te inspireren”.
Niet alleen tijdens Pride, maar het hele jaar door werkt VodafoneZiggo aan een inclusieve samenleving en een positieve werkomgeving voor collega’s. Het thema diversiteit, gelijke behandeling en inclusiviteit (DE&I) in de volle breedte is al vele jaren een strategische prioriteit bij VodafoneZiggo. LGBTQI+ inclusiviteit is hier een onlosmakelijk onderdeel van.