Gino begon in 2015 zijn traineeship bij Vodafone. Hij werkte binnen één jaar bij drie uiteenlopende teams: Digital, Retail en Project Portfolio Management. "Ik leerde in sneltreinvaart het bedrijf kennen omdat ik schakelde met collega's in alle uithoeken van het bedrijf. Ik kreeg vanaf de eerste dag verantwoordelijkheid over grote projecten. Mijn eerste opdracht was het vormgeven van het communicatieplan voor de My Vodafone App, het belangrijkste interactiekanaal met onze klanten. Hierdoor leer je direct vanuit de praktijk in plaats van uit de boeken. Dit was voor mij een leerzame manier om te ervaren waar ik goed in ben, maar vooral waar ik energie van krijg", aldus Gino.
Gedreven door data
Het traineeship focust ook op persoonlijke ontwikkeling. "Je leert niet alleen jezelf en medetrainees beter kennen, maar je kijkt ook hoe je op je eigen authentieke manier iets kan bijdragen aan Vodafone. Ik heb geleerd dat het heel belangrijk is om binnen een grote organisatie data-gedreven te werken. Als je een idee hebt, waarom is het een goed idee? Is er überhaupt een probleem, en zo ja voor wie? Wat vinden klanten hiervan? Hoe hangt dit samen met de andere prioriteiten in de organisatie? Door veel samen te werken met analisten, heb ik geleerd hoe ik beter kan onderbouwen. En waarom we bepaalde dingen wel moeten doen of juist niet."
Nieuwe generatie leiders
Inmiddels heeft Gino Amsterdam verruild voor London. Vodafone organiseert elk jaar het Columbus-programma dat elk jaar twintig ex-trainees naar verschillende Vodafone-landen stuurt. Het doel van dit internationale programma is om de meest talentvolle nieuwelingen te ontwikkelen tot de nieuwe generatie leiders van Vodafone. Na een aantal intensieve sollicitatierondes is Gino gekozen om Nederland te vertegenwoordigen in dit programma en is hij geplaatst op het hoofdkantoor van Vodafone Group in London. Samen met zijn team is hij verantwoordelijk voor het digitale commerciële transformatie programma, met als doel het leveren van de beste online klantbeleving. Daarnaast werkt hij ook samen met collega’s in Spanje, Duitsland, Nederland, Nieuw-Zeeland en Albanië. In Madrid organiseerde hij bijvoorbeeld een workshop om de digitale klantervaring in Spanje verder te verbeteren.
Brede blik
Gino denkt nog regelmatig terug aan de lessen uit zijn tijd als trainee. "Ik heb een brede blik ontwikkeld door mijn afwisselende werkervaring: ik kijk 360 graden rond voordat ik een definitief besluit neem. Als trainee deed ik drie verschillende opdrachten binnen drie verschillende afdelingen. Ik leerde problemen en oplossingen door verschillende brillen te bekijken. Bovendien heb ik nog steeds contact met trainees in Nederland. Zo blijf ik op de hoogte van wat er in VodafoneZiggo gebeurt. Een mooi netwerk dus. Iedere keer dat ik naar Nederland kom, zorg ik ervoor dat ik ook een dagje werk vanaf het hoofdkantoor in Nederland. Op die manier houd ik de lijntjes kort."
Open voor verrassingen
"Zonder mijn traineeship had ik nu niet op internationaal niveau kunnen werken in de wereldstad Londen", concludeert hij. "Tevens was ik er nooit achter gekomen hoe tof het is om bij Digital te werken. Op die afdeling voelde ik me direct thuis. Wie had dat gedacht? Toen ik studeerde zag ik mezelf eerder terechtkomen in een marketingrol, niet zo zeer binnen een technologische afdeling. Door open te staan voor verrassingen en keihard hard te werken aan mezelf, kreeg ik het voor elkaar. Mijn volgende stap? The sky is the limit."
Meer weten over werken bij VodafoneZiggo?
Trainee scoort droombaan
Van Amsterdam naar London, van trainee naar digitaal programma manager. Gino Smit onderging het traject. "Ik heb met volle teugen genoten van het ontwikkelingsprogramma van Vodafone. Als trainee kreeg ik de kans om me professioneel en persoonlijk te ontwikkelen. Uiteindelijk mocht ik naar Engeland verhuizen voor de baan van mijn dromen."