Montr voerde een pilot uit als onderdeel van 5Groningen. Dit is de proeftuin voor de nieuwste generatie mobiel internet: 5G. 5Groningen is een initiatief van Economic Board Groningen. Ondernemers en non-profitorganisaties werken hierin samen met experts als VodafoneZiggo en Ericsson om diverse toepassingen van 5G te testen.
Noodknop voor onderweg
Stefan Meulesteen begon in 2015 met zijn bedrijf Montr en heeft inmiddels enkele medewerkers in dienst die zowel software als hardware ontwikkelen. "Montr maakt apps voor onder andere sociale wijkteams en inspecties. Deze mensen doen hun werk grotendeels buitenshuis en kunnen met onze apps volledig digitaal werken. Denk aan de 'keukentafelgesprekken' om te bepalen welke zorg er nodig is. Deze medewerkers zijn vaak in hun eentje op pad, en kunnen onverwacht in vervelende situaties belanden. Zo kwamen we op het idee een soort noodknop voor hen te ontwikkelen. Daarmee kunnen ze onderweg hulp inroepen als dat nodig is. Al snel kregen we de vraag of we die noodknop ook voor ouderen kunnen maken, zodat zij langer veilig thuis kunnen blijven wonen."
Onzichtbare knoop
"De eerste versie van de noodknop werkte via Bluetooth met een app. Maar we merkten al snel dat ouderen wat zenuwachtig worden van een smartphone. Ze hebben er vaak wel een, maar ’m graag gebruiken is een tweede. Die drempel kunnen we wegnemen als we de Narrowband-IoT-technologie van 5G gaan gebruiken. Dan heb je geen smartphone meer nodig. Een ander obstakel is de knop zelf. Wie wil er nog rondlopen met zo’n bejaardenknop aan een touwtje? De 5G-technologie past in een knop ter grootte van een flinke knoop. Je ziet er niets meer van en toch kun je ’m overal gebruiken. Met 5G heb je in het hele land bereik. De 5G via VodafoneZiggo heeft zelfs dekking in veel delen van Europa."
Gebruiksgemak ontwikkelen
"In Noord-Groningen gaan we vanaf april samen met de Tinten Welzijnsgroep vijftig senioren voorzien van een noodknop met 5G-technologie. Zij helpen ons met het verbeteren van de knop zelf, de hardware, en met de functionele toepassing. Hoe verbind je de digitale noodknop met je eigen sociale netwerk? Welke behoeftes hebben zij met zo’n apparaat, hoe kunnen we het zo maken dat het prettig in gebruik en functioneel is? Met de Tinten Welzijnsgroep testen we vooral hoe we de knop kunnen inzetten om het wonen in een afgelegen gebied zo goed mogelijk te ondersteunen. De Welzijnsgroep brengt in kaart hoe het sociale netwerk van deze mensen eruitziet. Omdat je met 5G ook precies weet op welke locatie iemand zich bevindt, kan de meldkamer iemand waarschuwen die dicht in de buurt is. De buurman in plaats van de dochter die in Amsterdam woont. Een ander voordeel van 5G is de energiezuinigheid. De noodknop staat altijd aan, maar de batterij gaat wel een jaar mee en hoeft niet te worden opgeladen."
Samen met VodafoneZiggo
VodafoneZiggo levert de NarrowBand-IoT connectiviteit voor deze pilot. Cantor van Pelt, accountmanager van VodafoneZiggo bij 5Groningen: "In deze oplossing maakt Montr gebruik van managed Narrowband-IoT connectivity. Dit is een internationale communicatiestandaard die zich specifiek richt op verschillende (industriële) Internet of Things-toepassingen waarbij het signaal zo sterk is dat het met gemak door dikke muren heen kan. Daarbij kost deze verbinding minder energie, waardoor de batterij van deze oplossing veel langer meegaat. Dit product leent zich voor allerlei doelen, maar in dit geval is het een mooi middel om ouderen langer en veiliger thuis te laten wonen."
Van bejaardenknop naar gewilde gadget
Zo lang mogelijk thuis blijven wonen is tegenwoordig de norm voor ouderen. De Haagse startup Montr biedt een oplossing: een noodknop ter grootte van een knoop, die werkt op 5G-technologie. Niemand ziet ’m, maar je kunt overal hulp inroepen, waar je ook bent.