Onopgemerkt wordt de wereld om ons heen steeds 'slimmer'. Er bestaan containers die de vuilnisman een seintje geven als ze bijna vol zijn, sensoren die de politie vertellen waar een gestolen auto rondrijdt, snoepautomaten die de leverancier tippen, ruim voordat de laatste reep verkocht is. En dat is nog maar het begin.

"Let op, over een kilometer nadert u een stilstaande auto." Zulke waarschuwingen krijgen automobilisten die meedoen aan een nieuw proefproject van Vodafone en Rijkswaterstaat. Regelmatig moeten controleurs van Rijkswaterstaat na een ongeluk puin van de snelweg halen. Heel even is dan de rijbaan versperd. Deze tijdelijke afzettingen komen natuurlijk niet langs bij de fileberichten op de radio, dus soms zit de schrik er goed in bij automobilisten. Tijdens deze proef krijgen zij enkele kilometers vooraf een waarschuwing via het kastje op het dashboard. Zo kunnen we de doelgroep voor deze boodschap zodanig specificeren, dat alleen de automobilisten die op dat moment in de buurt rijden, hem krijgen.

Vodafone is als mobiele provider al twee decennia betrokken bij 'the Internet of Things' (IoT). In 2017 vierden we de 50 miljoenste connectie tussen apparaten via het Vodafone netwerk wereldwijd. Daarmee mogen we ons marktleider noemen in de mobiele communicatie tussen apparaten. 

We zetten graag onze technologie in om de business van onze klanten te verbeteren. We werken nauw samen met grote merken als Philips, TomTom en Porsche. Tegelijkertijd steunen we vele startende ondernemers die innovatieve ideeën hebben op het gebied van IoT. Ook zijn we betrokken bij projecten in de gezondheidszorg, zoals ons meest recente partnership met AnTail, gespecialiseerd in het monitoren van medicijnen. Zo krijgen mensen die medicijnen slikken van het farmaceutisch bedrijf op afstand tips over hoe ze hun pillen moeten bewaren.

Vroeger noemden we dit fenomeen nog 'Machine to Machine'. En de ontwikkelingen gaan zó razendsnel, dat ik niet verbaasd ben als we het over een paar jaar weer een andere naam geven. Sterker nog: misschien zijn die slimme apparaten dan zó gewoon geworden dat ze geen aparte naam meer nodig hebben. Immers: wie noemt zijn iPhone nog een 'mobiele' telefoon of wie noemt zijn camera nog 'digitaal'?

Geen seconde missen
Ook ik ben als directeur Zakelijke Markt al twintig jaar bezig met technologie, media en telecommunicatie. Maar IoT volg ik met extra belangstelling: deze evolutie verandert ons dagelijks leven op een manier die velen zich niet kunnen voorstellen, zeker in combinatie met trends als big data en artificial intelligence. Ik vind het machtig om te zien hoe techniek de wereld kan verbeteren, dus ik wil geen seconde missen van deze bijzondere ontwikkelingen. En ik adviseer u ook om te kijken hoe u hiermee uw bedrijfsprocessen kunt verbeteren of nieuwe business modellen kunt creëren. We staan open voor samenwerking met de verschillende partijen in de waardeketen van IoT.

Smart cities
Vodafone werkt hard samen met vele partijen om Nederlandse steden te veranderen in 'smart cities'. In deze steden gaan de lampen vanzelf uit zodra de laatste werknemers de gebouwen verlaten. Hier krijgen automobilisten via hun navigatiesysteem tips om efficiënter en milieubewuster te rijden. Ook wordt de straatverlichting 'smart' gemaakt. Via IoT maken we deze steden duurzamer, veiliger en efficiënter.

Beter netwerk
Om de slimme machines de volgende stap te laten zetten, is een nóg beter netwerk nodig. Daarom introduceert Vodafone 'NB-IoT'. Dat klinkt als een robot uit Star Wars, maar het is veel meer dan dat. NB-IoT is een zogenaamdeLow Power Wide Area-techniek die op een efficiëntere manier dingen met internet verbindt. Het wordt een landelijk dekkend netwerk dat deze zomer live gaat, waarvoor de eerste pilots al onderweg zijn.

Muren en dijken
Dit nieuwe, op 4G gebaseerde netwerk heeft als voordeel dat het signaal met gemak door dikke muren of zelfs dijken heen kan. De batterijduur van de sensoren is ook stukken langer door deze techniek. Dat levert talloze nieuwe mogelijkheden op, bijvoorbeeld in de beveiliging tegen overstromingen of het tegengaan van energieverspilling. Logisch dus dat NB-IoT, als toekomstige standaard, veel belangstelling trekt op grote evenementen als het Mobile World-congres in Barcelona. 

Marktleider
Vodafone loopt trots voorop in deze digitale ontwikkeling. We hebben een naam hoog te houden als marktleider op dit vlak, niet alleen in Nederland maar ook op internationaal vlak. Het doel is een wereldwijd dekkend NB-IoT netwerk van Vodafone in 2020. Samen met Duitsland, Spanje en Ierland zijn we hierin de frontrunners. Nu we samen zijn met Ziggo, zijn er ook mogelijkheden met ons vaste netwerk en de wifi-propositie in combinatie met 'smart homes'.

Wij nemen mensen, huishoudens, bedrijven en steden mee in onze visie op de wereld van straks. Bent u klaar voor de toekomst?

John van Vianen, directeur Zakelijke Markt VodafoneZiggo

directie_JohnVanVianen_mini.jpg